Thursday, February 20, 2014

BILA PULA TAIB MAHMUD NAK JAWATAN TYT?


Sekumpulan 50 badan bukan Kerajaan (NGO) mengeluarkan satu kenyataan bersama membantah cadangan perlantikan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai Tuan Yang Terutama negeri Sarawak yang baru.

Ini berikutan spekulasi yang menyatakan pelepasan jawatan Abdul Taib sebagai Ketua Menteri Sarawak dilakukan bagi membolehkan beliau menjawat jawatan tersebut.

“Bantahan rakyat melalui pengumpulan petisyen itu penting sebagai satu usaha untuk menghentikan dominasi dinasti Taib di Sarawak,” kenyataan tersebut dipetik.

Kenyataan bersama tersebut dikeluarkan oleh NGO diantaranya Aliran, Baramkini, Centre for Orang Asli Conncern (COAC), ENGAGE, Gerakan Bunga Raya, Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit), Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) dan Badan Pemantau Pilihan Raya Malaysia.

Kumpulan NGO itu menyatakan, perlantikan tersebut jika dibuat akan menjadi peristiwa malang dan memalukan setelah negeri itu ditadbir dengan corak pentadbiran autoritarian oleh Abdul Taib sepanjang lebih 30 tahun di negeri yang kaya sumber bumi itu.

Justeru, orang ramai mengambil bahagian bagi menyatakan bantahan mereka terhadap perlantikan itu melalui satu petisyen online yang dianjurkan.

BK : MACAM MACAM PUAK INI NAK TUDUH PAHEN. BUAT LA KERJA LAIN DARIPADA MENCIPTA PERSEPSI.