Thursday, December 26, 2013

KERAJAAN THAI BERTINDAK MENGAWAL ANAK HARAM


Bangkok: Sebanyak 80 juta kondom akan diedarkan kepada remaja Thailand secara percuma sebagai antara inisiatif kerajaan untuk mengurangkan kes kehamilan di kalangan belia yang belum bersedia menjadi suami isteri. 

Keputusan itu diumumkan oleh Kementerian Kesihatan Awam (MOPH) di sini, semalam. 


Menteri Kesihatan, Pradit Sintawanarong berkata agensinya akan membentuk satu jawatankuasa untuk menentukan sejauh mana ia akan diedarkan kepada belia di seluruh negara. Pradit berkata, kementerian berkenaan juga merancang untuk memberi pil perlindungan jangka panjang kepada wanita muda di klinik kesihatan khususnya yang sudah ada anak. 


“Kementerian juga sudah memberi jalan kepada Jabatan Kesihatan untuk merangka draf yang akan ditandatangani kementerian, Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pembangunan Sosial dan Keselamatan untuk membantu menyekat peningkatan penyakit berpunca daripada jangkitan ketika mengadakan hubungan seks. 

Perangkaan menunjukkan 801,737 wanita melahirkan anak pada 2012, 63,475 berusia antara 10 hingga 17 tahun dan terbabit dalam hubungan seks atau 7.9% daripada jumlah keseluruhan. - AGENSI

BK : ELAK ANAK HARAM TAPI PERBUATAN HARAM TETAP BERLAKU. SAMA JER. CUMA MEREKA INI BUKAN ISLAM