Tuesday, August 19, 2014

KEJAYAAN BESAR MAT SABU MENUKARKAN PAS KEPADA U-TURN



Luahan "Kita perlu menerima hakikat bahawa dalam konteks Malaysia sekiranya PAS berseorangan sempadan Negara PAS hanya dari Perlis Sampai Terenganu saja.Adat berkerjasama mesti ada give and take.Namun kekadang terpaksa melanggar garis panduan tahaluf siasi bahkan lebih berat lagi hukum Agama. 

Dalam isu terkini hebat diperbincangkan dalam forum maya @kedai kopi. Bagaimana PAS Boleh merestui calon MB wanita dan Apa peranan Majlis Syura ? Jawapan mudah semuanya diputuskan oleh Jawatankuasa Pusat PAS berdasarkan keperluan Politik semasa.JKP PAS mempunyai hujah-hujah mempertahankan keputusan ini namun ia pasti mencetus fitnah dan persepsi negatif terhadap PAS terutama dikalangan ulamak. 

Disini satu perkara yang perlu PAS fikirkan bahawa betapa dalam cuaca politik semasa , Sudah tiba masanya PAS(asal) bergerak sebagai Jemaah Islam yang diterajui syura Ulama. Manakala satu sayap Parti Politik ditubuhkan.Sekiranya sistem ini berlaku ia akan mengurangkan fitnah .Masyarakat mudah menilai Parti sayap PAS akan mengunakan kebijaksanaan berpolitik sebaliknya sedaya upaya menegakkan keputusan syuara ulamak.Oleh itu, masyarakat akan dapat membezakan pendirian syarak dan tindakan politik ( demokrasi ).Islam Itu Indah namun sekiranya kita tersilap cara Ia dipandang jumud dan kaku. 

Hari,ini telah terpacul dari mulut orang awam betapa Ulama PAS cakap tak serupa bikin,PAS ikut bontot anwar , PAS tak ada telor dsb ? Ucapan ini bukan lagi dari penyokong tegar UMNO namun dari penyokong PAS sendiri & rakan pakatan.Mengapa? kerana orang awam tak dapat beza hukum agama dan kehendak politik.Selagi PAS mengunakan label Jemaah Islam dalam masa sama bergabung dengan parti-parti yang tidak yakin pada Islam pasti lebih banyak fitnah & kekeliruan akan timbul bahkan Apa yang paling saya bimbang apabila bergaduh dalam politik akan terpacul kenyataan yang boleh merosakkan aqidah muslim dari kalangan Ummat Islam yang jahil. 

Satu lagi demi untuk kemenangan dalam politik sesebuah parti politik perlu mengambil orang yang bekarisma,bijak & terkenal yang sebahagiannya agak jahil dalam ilmu agama.Saya mengambil contoh bila 2 orang Adun PAS mengingkari walak jemaah Islam.Ianya adalah satu kesalahan amat berat yang kalau dirujuk kitab fiqh tindakan lebih berat dari kesalahan berzina .Terjebak sistem politik demokrasi perlu kepada dana yang besar meraih undi dan mengerakkan jentera sokongan.Amalan kronisma adalah satu keperluan.Amat malang sekiranya sebuah Jemaah Islam melaksanakan kronisma atau bersama memerintah dengan parti yang mengamalkan kronisma.Amalan kronisma tak mungkin dapat disembunyikan apatah lagi dizaman maklumat cuma di hujung jari.Jadi sudah tiba masanya PAS fokus menjadi jemaah Islam manakala sayapnya sahaja terlibat dalam sistem demokrasi pilihanraya. 

Mari kita fikir sejenak bertapa Imam Hassan AlBanna lebih banyak memfokuskan usaha ziarah & dakhwah dan jemaah Ikhwan pimpinannya hanya meletak sedikit komitmen untuk terlibat dalam piliharaya.Usahanya diakui terbaik dikurun yang lalu.kini ketika tanda2 dunia sudah dipenghujungnya sudah tiba masanya kita meneruskan gerakkerja seperti Imam Hassan AlBanna yang diwarisi dari Para sahabat Rhum dan Nabi SAW. 

Kita semua perlu terima hakikat bahawa sistem demokrasi ciptaan Yahudi dan secara logiknya tak mungkin Islam dapat tertegak melalui demokrasi.Namun pengunaan metode demokrasi secara bijak diyakini akan mempercepatkan tertegakkanya syariat Allah dibumi Malaysia yang pasti berlaku sebelum datang hari kiamat.