Monday, August 1, 2011

TERKINI : BLOG BADARKHUBRO BLOG BANGKAI DAN MACAM BUDAK TADIKA

1 RAMADHAN 1432 H, TEMAN MENDAPAT KHABAR GEMBIRA BAHAWA PUAK-PUAK PAKATAN DAP LAKNATULLAH YANG MEMBACA ATAU TERBACA BLOH TEMAN INI DAH MULA MENYATAKAN IANYA SEBAGAI BLOG BANGKAI. WAH SUKANYA HATI TEMAN SEBAB , MEREKA TELAH MULA RASA MENYAMPAH SEBAB BLOG TEMAN NI SAH -SAH MEMBUKA KEBURUKAN YAHUDI ALA DAP DAN PR PULAU PINANG. JAWAPAN HATI TEMAN " SYUKUR YA ALLAH" .KEKUATAN 1 RAMADHAN BERBEKALKAN SEMANGAT QIAMULLAIL , BADARKHUBRO AKAN TERUS MARA  MEMAPARKAN FAKTA YANG MENARIK UNTUK MEREKA YANG INGINKAN KEBENARAN. INDIKATOR TEMAN MUDAH SAHAJA, DAHULU DAP, PAS DAN PKR DOK KATA UMNO/ BN TERUK. TAPI RUPANYA MEREK ALAGI TERUK. MEREKA PEMBOHONG. GOLONGAN ABDULLAH BIN UBAI INILAH YANG BAKAL DILAKNAT ALLAH TERMASUKLAH MEREKA YANG BERSEKONGKOL DAN MENGIA IAKAN KATA-KATA DAP. SAHABAT YANG MENYOKONG UMNO/BN BACALAH DOA YANG TELAH TEMAN TULIS DALAM ARTIKEL SEBELUM INI. MOGA ALLAH HANCURKAN DAP LAKNATULLAH SELEPAS RAMADHAN.

BADARKHUBRO DIGELAR BLOG BANGKAI. SEKARANG MARI KITA CARI ERTI BANGKAI.

ERTI BANGKAI :

binatang yang sudah mati

  1. bahasa kasar mayat manusia ( AMBIL KISAH SHUHARDI PELAKON PERHIMPUNAN HARAM BERSIH 2.0)
  2. kiasan sesuatu yang telah tua dan rosak ( CONTOH LIM KIT SIANG DAN NIK AZIZ)
  3. bangkai gajah bolehkah ditudung oleh nyiru .peribahasa kejahatan yang besar itu tidak dapat disembunyikan .( LIHAT KEJAHATAN GUAN ENG DAN MAT SABU DALAM EPISOD BILIK 121)
  4. ada bangkai adalah hering peribahasa di mana ada perempuan jahat tentu ada laki-laki yang jahat pula ( AMBIL CONTOH VIDEO ANWAR IBRAHIM)
  5. menjemur bangkai ke atas (ke puncak) bukit peribahasa mengaibkan diri sendiri
    ( SEERTI DENGAN SIFAT ANWAR IBRAHIM, GUAN ENG DAN HJ HADI)

pebangkai

  1. (biologi) binatang yang memakan bangkai binatang lain atau bahan organik yang reput (misalnya burung reng, dubuk, dan lain-lain).
JAWAPAN TEMAN : REDHO ATAS KRITIK KERANA PENGKRITIK MASIH LAGI CETEK AQALNYA. RUJUKLAH BACAAN ILMU AL GHAZALI.BACA ERTI OTAK DAN AQAL. KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL, JANGAN DUGA LAUTAN DALAM.

BLOG BADAR KHUBRO MACAM TULISAN BUDAK TADIKA. SERONOK TEMAN, SEBAB TULISAN TEMAN MACAM BUDAK TADIKA. HABIS TU BLOG PEMBANGKANG MILO SUAM , HARAKAHDAILY ( PORTAL), MALAYSIA INSIDER, TRANUNG KITE TU BLOG BUDAK UNIVERSITI DAN MENULIS SECARA PROFESOR KER.TEMAN TAHU LA PENANDA WACANA TEMAN TAK AMBIL KISAH DALAM SETIAP PENULISAN. HURUF KECIL DAN HURUF BESAR TEMAN TAK SELARASKAN. MACAM MANA TEMAN NAK SELARASKAN, SEBAB SASTERAWAN NEGARA A SAMAD SAID PUN CELARU MACAM BUDAK TADIKA. ISU BAHASA INGGERIS DALAM MATE DAN SAINS DIA MARAH. ISU KEPELBAGAIAN BAHASA PADA PAPAN TANDA DI PULAU PINANG, DIA MEMBUTA PULA?

DEFINISI MURID TADIKA :

Akta Pelajar 1961. Tadika adalah dianggap sekolah sekiranya ia mempunyai 10 atau lebih kanak-kanak yang berumur 4 – 6 tahun. Ini maksud tadika. Kalau tulisan teman macam murid tadika, apakah murid tadika tulis macam yang teman tulis. Inilah manusia. Suruh ngaji tak mau.Tapi pandai guna istilah. Mesti puak pembangkang ini.Pembangkang kan pandai guan istilah. Dahulu mat sabu panggil anwar AL JUBURI.Bukankah ini permainan istilah.

Bermain dengan provokasi permainan istilah samalah dengan hukum di bawah :

Ayat 11. “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”

 Al-Hujuraat ayat 11

Sebab-sebab turun (asbabun nuzul):

Sebab turunnya bahagian awal ayat ini ialah bila sekumpulan sahabat dari bani Tamim mempersendakan Bilal, Salman dan Ammar yang kesemuanya adalah bekas hamba. Dalam ayat ini Allah (SWT) menegaskan kepada orang beriman bahawa di sisi Allah (SWT) Bilal, Salman dan Ammar adalah lebih mulia dari golongan yang mempersendakan mereka. Allah (SWT) tidak memandang asal keturunan mereka tapi pengorbanan mereka untuk agama-Nya.

Sebab turunnya bahagian “…dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk” dalam ayat ke-11 ini adalah sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadis yang dilapurkan oleh Abu Jubayrah ibn Ad-Dahhaak di mana satu ketika Rasulullah (SAW) pernah memanggil seorang sahabat dengan nama yang biasa beliau dipanggil, maka beberapa sahabat yang lain memberitahu Rasulullah (SAW) sebenarnya sahabat yang dipanggil itu tidak berapa menyukai panggilan tersebut. Maka bahagian ayat ini pun diturunkan tidak lama kemudian. Hadis diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud.

Pengajaran ayat:

Dalam ayat ke-11 ini Allah (SWT) menetapkan dua larangan dalam konsep persaudaraan dalam Islam.

1. Janganlah memandang rendah kerana sifat ini lahir dari perasaan riya’ dan ujub (bangga dan sombong serta menilai diri lebih tinggi dari orang lain dari sudut harta, pangkat, ilmu dan sebagainya). Namun begitu ada riya’ dan bangga diri yang dibenarkan iaitu bangga menganuti agama Islam dan mendokong segala prinsip dan syariat Islam dan berasa ujub (superior) dengan lengkap dan syumulnya Islam berbanding dengan agama yang lain, dan tidak merasa malu-malu atau rendah-diri mengenainya. Inilah bangga diri yang dibenarkan dan digalakkan.
2. Janganlah mengamalkan tabiat gemar mempersendakan orang lain. Termasuk empersendakan ialah menghina, memalukan, melekehkan, mengutuk, mencaci dan seumpamanya. Tabiat memannggil dengan panggilan yang buruk, ‘character assassination’ dan sebagainya sudah menjadi lumrah dalam suasana hidup zaman sekarang. Tidak mustahil kalau ianya berjaya dibuang dalam kehidupan sehari-hari maka tidak banyaklah benda yang hendak dicakap atau dituliskan.

Beberapa buah hadis Rasulullah (SAW) sebagai pesanan:

Dilaporkan oleh Saalim berkata ayahnya bahawa Nabi (SAW) bersabda “Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (riwayat Tirmizi disahihkan oleh Al-Albani). Dilaporkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah (SAW) “Seorang muslim itu ibarat cermin kepada yang lainnya, bila dia melihat sebarang kekotoran maka segera dia menyapunya” (riwayat Tarmizi dan Abu Daud).

wallahualam.

DAPATLAH TEMAN BAGI TAZKIRAH RAMADHAN SEKALI. KEPADA SAHABAT SETIA, MAAF TEMAN TAK BUKA RUANGAN KOMEN.SAHABAT BACA DAN SEBARKAN YER  SEBAB GUAN ENG DAP NI KUAT MEMBOHONG. JANGANLAH KITA JADI UMAT ISLAM YANG MUDAH DIBOHONGI OLEH KUFAR DAP. BIARLAH PAS DAN DAP KENA BOHONG DENGAN DAP. BADARKHUBRO TIDAK SAMA SEKALI.