HUJAH GUAN ENG YANG LEBAB. HANGPA BACA BETUI BETUI NO......
Pakatan mahu hapuskan tol, UMNO-BN terus lanjut konsesi tol
Dalam isu tol Jambatan Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN terang-terangan tidak pedulikan rakyat. Apabila Pakatan berjanji untuk menghapuskan tol tersebut, pimpinan UMNO-BN memberi jawapan kurang cerdik – negara akan bankrap jika tol berkenaan dimansuhkan.
Lebih dari itu, kerajaan pusat UMNO-BN telah melanjutkan pula tempoh konsesi kutipan tol Jambatan Pulau Pinang selama 17 tahun sehingga 2038! Alasan UMNO-BN untuk lanjutan itu adalah semata-mata kerana ia “bermurah hati” untuk tidak menaikkan kadar tol dalam masa tiga tahun akan datang.
Guan Eng telah pun menjelaskan bahawa alasan negara boleh bankrap kerana pemansuhan tol Jambatan Pulau Pinang serta tol-tol Lebuh Raya Utara-Selatan (NSE) dan Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE) adalah tidak masuk akal dan dangkal.
Menurut beliau, jJambatan Pulau Pinang telah mengutip RM1.859 bilion dengan kos pembinaan RM944 juta, iaitu lebihan sebanyak RM924 juta. ( BK PERBESARKAN BAGI NAMPAK JELAS DAN SENANG BACA MAINAN ANGKA GUAN ENG)
Bagi BKE, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta manakala kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta, yakni rakyat tidak sepatutnya dibebankan dengan tol sehingga 31 Disember 2038, malah tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta.
“Kos maksimum untuk pemansuhan NSE dan Jambatan Pulau Pinang adalah RM50 bilion, iaitu RM40 bilion untuk NSE dan RM10 bilion untuk Jambatan Pulau Pinang. Jumlah RM50 bilion tidak akan menjadikan negara bankrap.
“Yang akan menjadikan negara bankrap adalah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kronisme. Lagipun, kos projek MRT baru pun sudah mencecah RM50 bilion,” tambah beliau.
Jambatan kedua belum siap, kerajaan UMNO-BN sibuk nak kutip tol
Yang terbaru, belum pun siap Jambatan Kedua Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN awal-awal lagi sudah mengumumkan kadar tol RM7 untuk kereta, dengan alasan bahawa ia harus sama dengan kadar yang dikenakan untuk jambatan yang sedia ada.
Malah, laporan versi online akhbar The Star hari ini menggambarkan seolah-olah sesuatu yang lucu bagi pihak kerajaan UMNO-BN apabila memetik Pengarah Utusan Jambatan Kedua Sdn Bhd Datuk Dr Ismail Mohamed Taib sebagai berkata bahawa pihaknya sebenarnya mahu kadar tol yang lebih rendah tetapi bimbang jika pihak jambatan pertama akan “bising”.
“Jambatan pertama Pulau Pinang sepatutnya menaikkan kadar kepada lebih RM9, jadi kami sedia ikut mereka. Bagaimana pun, apabila mereka mengesahkan kekal pada kadar RM7, maka kami pun akan kenakan kadar RM7,” kata Dr Ismail sebagaimana yang dipetik oleh akhbar tersebut.
Dalam isu tol Jambatan Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN terang-terangan tidak pedulikan rakyat. Apabila Pakatan berjanji untuk menghapuskan tol tersebut, pimpinan UMNO-BN memberi jawapan kurang cerdik – negara akan bankrap jika tol berkenaan dimansuhkan.
Lebih dari itu, kerajaan pusat UMNO-BN telah melanjutkan pula tempoh konsesi kutipan tol Jambatan Pulau Pinang selama 17 tahun sehingga 2038! Alasan UMNO-BN untuk lanjutan itu adalah semata-mata kerana ia “bermurah hati” untuk tidak menaikkan kadar tol dalam masa tiga tahun akan datang.
Guan Eng telah pun menjelaskan bahawa alasan negara boleh bankrap kerana pemansuhan tol Jambatan Pulau Pinang serta tol-tol Lebuh Raya Utara-Selatan (NSE) dan Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE) adalah tidak masuk akal dan dangkal.
Menurut beliau, jJambatan Pulau Pinang telah mengutip RM1.859 bilion dengan kos pembinaan RM944 juta, iaitu lebihan sebanyak RM924 juta. ( BK PERBESARKAN BAGI NAMPAK JELAS DAN SENANG BACA MAINAN ANGKA GUAN ENG)
Bagi BKE, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta manakala kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta, yakni rakyat tidak sepatutnya dibebankan dengan tol sehingga 31 Disember 2038, malah tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta.
“Kos maksimum untuk pemansuhan NSE dan Jambatan Pulau Pinang adalah RM50 bilion, iaitu RM40 bilion untuk NSE dan RM10 bilion untuk Jambatan Pulau Pinang. Jumlah RM50 bilion tidak akan menjadikan negara bankrap.
“Yang akan menjadikan negara bankrap adalah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kronisme. Lagipun, kos projek MRT baru pun sudah mencecah RM50 bilion,” tambah beliau.
Jambatan kedua belum siap, kerajaan UMNO-BN sibuk nak kutip tol
Yang terbaru, belum pun siap Jambatan Kedua Pulau Pinang, kerajaan UMNO-BN awal-awal lagi sudah mengumumkan kadar tol RM7 untuk kereta, dengan alasan bahawa ia harus sama dengan kadar yang dikenakan untuk jambatan yang sedia ada.
Malah, laporan versi online akhbar The Star hari ini menggambarkan seolah-olah sesuatu yang lucu bagi pihak kerajaan UMNO-BN apabila memetik Pengarah Utusan Jambatan Kedua Sdn Bhd Datuk Dr Ismail Mohamed Taib sebagai berkata bahawa pihaknya sebenarnya mahu kadar tol yang lebih rendah tetapi bimbang jika pihak jambatan pertama akan “bising”.
“Jambatan pertama Pulau Pinang sepatutnya menaikkan kadar kepada lebih RM9, jadi kami sedia ikut mereka. Bagaimana pun, apabila mereka mengesahkan kekal pada kadar RM7, maka kami pun akan kenakan kadar RM7,” kata Dr Ismail sebagaimana yang dipetik oleh akhbar tersebut.
NI HUJAH BUDAK KAMPUNG YANG BELAJAR PUN TAK LAH TINGGI MANA PUN.
1. GUAN ENG KALUT BAGITAU HARGA JAMBATAN PULAU PINANG IALAH RM 944 JUTA DAN KUTIPAN SEKARANG IALAH RM 1.859 BILLION DAN BERLEBIH RM 924 JUTA.
2. HARGA BKE IALAH RM 256 JUTA DAN SEKARANG SUDAH DAPAT RM 340 JUTA ( TOL YANG DIKUTIP )
KEDUA DUA ANGKA INI MENUNJUKKAN GUAN ENG BIJAK MAIN NOMBOR . KALAU RAKYAT TENGOK RAKYAT AKAN KATA CELAKA PUNYA UMNO, BAHAM DUIT RAKYAT. SEKARANG BK MAU TANYA INI GUAN ENG :
1. MASA BINA JAMBATAN PULAU PINANG DULU GUNA DUIT BAPAK DIA LIM KIT SIANG KE ATAU GUNA DUIT POKET BAPAK IZZAH NAMANYA NUAR ATAU GUNA DUIT PETRONAS ?JAMBATAN PULAU PINANG NI DI BUAT DENGAN CARA BERHUTANG. NANTI GUAN ENG MAU BIKIN TEROWONG KE BAGAN AJAM DARI PULAU TIKUS MAU GUNA DUIT LU PUNYA BAPAK KA? MAU GUNA DUIT KERAJAAN NEGERI KA ? LU MESTI AKAN PINJAM ATAU GUNA PELBAGAI KAEDAH TUKARAN DALAM BENTUK PINJAMAN.
KALAU SEORANG PEKERJA SWASTA MEMINJAM DARI BANK . MAKA DIA KENA BAYAR INTEREST KAN. GUAN ENG BELI RUMAH RATUS RATUS RIBU BY CASH KA ATAU BIKIN HUTANG. ADA INTEREST KA?JAMBATAN INI TUJUAN DIA APA? SATU UNTUK KEPENTINGAN RAKYAT DAN KEDUA PENDAPATAN KEPADA NEGARA MELALUI CUKAI. NEGERI PUN DAPAT UNTUNG LA,.....HANG TAK BAGI TAU PULAK BERAPA BANYAK KERAJAAN NEGERI DAPAT SETIAP TAHUN DARI KEUNTUNGAN JAMBATAN PULAU PINANG?HABAQ LA......GAMPANG WOIIIII
SIAPA YANG PUNYA KONSESI ? PENANG BRIDGE SDN BHD LA JAWAPANNYA . DIA BAYAR CUKAI TAK? BAYAR LA MANGKUK HOI.
SOALAN BK PADA GUAN ENG MUDAH SAHAJA. HANG DAH DAPAT PULAU PINANG KENAPA TAK HAPUSKAN PETAK PARKING?
KENAPA TAMBAHKAN PETAK PARKING
KENAPA TAMBAHKAN MASA CAJ PARKING HINGGA 12 TGH MALAM
KENAPA HANG NAIKKAN KADAR KOMPAUN
KENAPA HANG NAIKKAN KADAR TIKET KERETAPI BUKIT BENDERA
KENAPA HANG KENAKAN SURCAJ AIR?BUKANKAH KALAU HUTANG YANG DEKAT RM 600 JUTA TU KERAJAAN GUAN ENG BAYAR TERUS, LAGI BAIK. LEPAS TU PERKHIDMATAN PERBEKALAN AIR BAGI PERCUMA PADA RAKYAT. INI KUASA PADA KERAJAAN NEGERI. TAPI HANG PI SERAH PADA PERBADANAN DI BAWAH KERAJAAN BN . KEMUDIAN HABISLAH HUTANG SECARA ATAS KERTAS.
BK TAK MAU CAKAP BANYAK LA GUAN ENG. HANG JAGA YANG KECIL NI DULU CUKUP. JANGAN DOK KALUT NAK HAPUSKAN INI, HAPUSKAN ITU.
RAKYAT PENANG BAGI HANG ASINGMENT KECIL JE IAITU :
1. HAPUSKAN CUKAI PINTU
2. HAPUSKAN CUKAI TANAH
3. HAPUSKAN PARKING BERBAYAR
4. HAPUSKAN PINJAMAN TETAPI TUKAR KEPADA BIASISWA
5. HAPUSKAN KONSEP KOMPAUN
6. HAPUSKAN SEGALA BENTUK BAYARAN TIKET KE PESTA PESTA ANJURAN KERAJAAN HEGERI
7. HAPUSKAN CAJ GANTUNG BANNER
8. HAPUSKAN CUKAI BERNIAGA
9. HAPUSKAN LESEN MENTERNAK
10. BELI SEMULA KONSESI AIR
11. HAPUSKAN BAYARAN NAIK KERETAPI BUKIT BENDERA
12. TUTUP BAHAGIAN KUTIPAN HASIL PEJABAT KEWANGAN KERAJAAN NEGERI.
YANG NI BAWAH KUASA HANG. BK TAK MAU CAKAP BANYAK . BAGI YANG NI CUKUP.LEPAS NI ADA BANYAK LAGI PENDEDAHAN. HANG TUNGGU.....TAK MAU BAGI SECARA ILMIAH SANGAT. GUAN ENG INI BUKAN CERDIK MANAPUN. MUJUR BK TAK DE PELUANG NAK BERDEBAT JER ....GERAM GILER AKU DENGAN KETUA MENTERI BIUL NI...........