Tuesday, November 29, 2011

LAGI GUAN ENG MELUDAH KE LANGIT. ISU KONSESI DAN HUTANG NEGERI PULAU PINANG

SUMBER : ROKET

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menjelaskan, keadaan yang sama berlaku kepada Jambatan Pulau Pinang yang dikuasai kerajaan pusat telah mengutip RM1.859 bilion dengan kos pembinaan RM944 juta, iaitu ia mencatatkan lebihan RM924 juta.

Bagi Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) pula, katanya, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta, dengan kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta.

“Rakyat Pulau Pinang bukan sahaja tidak sepatutnya terus dibebani tol sehingga 31 Disember 2038, malah kutipan tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta,” tegasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, rakyat di Pulau Pinang menjadi mangsa keputusan kerajaan BN melanjutkan kutipan tol selama 17 tahun untuk Jambatan Pulau Pinang, iaitu sehingga akhir tahun 2038, dan bukannya tarikh luput asal pada tahun 2021.

Menurutnya, rakyat juga dihukum atas perkara yang sama untuk (BKE) yang turut dilanjutkan tempoh tol 11 tahun kepada tahun 2038 berbanding tarikh luput asal tahun 2026.

SEKARANG TEMAN PULA NAK TANYA GUAN ENG :

GUAN ENG KATA KERAJAAN NEGERI BERJAYA MENYELESAIKAN HUTANG KEPADA KERAJAAN PUSAT. SEBENARNYA GUAN ENG TELAH MEMBEBANKAN RAKYAT PULAU PINANG DAN MERUPAKAN SEORANG PEMIMPIN YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB DALAM HAL INI. GUAN ENG BISING APABILA TEMPOH KONSESI LEBUH RAYA DI PANJANGKAN DENGAN  SYARAT TIADA KENAIKAN TOL. TETAPI GUAN ENG TERLUPA TENTANG PERKARA DI BAWAH DALAM HAL AIR PULAU PINANG. MARI KITA LIHAT BAGAIMANA GUAN ENG BERMAIN WAYANG MEMBEBANKAN RAKYAT DAN MELEPASKAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL KERAJAAN NEGERI:


1.     Memindahmilik (alienating) tanah kerajaan dan migrasi aset air kepada Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB), syarikat milik Menteri Kewangan di Perbadankan (Minister of Finance Incorporated), untuk pelupusan hutang  kerajaan negeri sebanyak RM655.24juta;
2.     PBAPP Berhad akan memajak asset-asset berkenaan daripada PAAB dengan bayaran pajakan sebanyak RM 14.56 juta setahun untuk tempoh selama 45 tahun;
3.     Hanya selepas tamat tempoh 45 tahun, tanah kerajaan negeri akan dipulangkan kepada kerajaan negeri;
4.     Bayaran RM 14.56 juta setahun  X 45 tahun = RM 655.2 juta.

BAYANGKANLAH, OLEH KERANA GUAN ENG TAK MAU AMBIL DUIT KERAJAAN NEGERI UNTUK MEMBAYAR HUTANG KEPADA KERAJAAN PUSAT, MAKA DIA PINDAHKAN BEBANAN TERSEBUT KEPADA RAKYAT PULAU PINANG TANPA DISEDARI. SEBENARNYA YANG MEMBAYAR HUTANG KERAJAAN NEGERI BUKANLAH GUAN ENG YANG DIKATAKAN BIJAK TU, TETAPI RAKYAT BAKAL TERBEBAN DENGAN TEMPOH MASA YANG DIPERSETUJUI GUAN ENG IAITU SELAMA 45 TAHUN.JIKA GUAN ENG BISING TEMPOH KONSESI DIPANJANG SELAMA 17 TAHUN, MENGAPAKAH GUAN ENG TERLUPA BAHAWA DIA JUGA BERSETUJU MEMANJANG BEBANAN RAKYAT PULAU PINANG SELAMA 45 TAHUN? SEKARANG JAWAB WAHAI GAMPANG GUAN ENG? 45 TAHUN DENGAN 17 TAHUN MANA YANG BAIK?TAK KAN LULUSAN AKAUNTAN PUN BIUL ?