Wednesday, August 3, 2011

SIRI 30 DAP LAKNATULLAH : BOHONG LAGI PASAL RUMAH


 SEDUTAN KENYATAAN GUAN ENG

Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang Meluluskan Permohonan Untuk Membina 11,596 Unit Rumah Kos Rendah Dan Sederhana Re...

by Lim Guan Eng on Monday, August 1, 2011 at 12:34pm
Kerajaan Negeri berjiwa rakyat di bawah pimpinan Pakatan Rakyat telah meluluskan pembinaan rumah kos rendah dan kos sederhana rendah sebanyak 11,596 unit yang sekaligus menyangkal dakwaan yang mengatakan kerajaan negeri pakatan rakyat tidak membina rumah mampu milik kepada rakyatnya.

Sejak mengambil alih tampuk pemerintahan pada tahun 2008, Kerajaan Negeri telah meluluskan pembinaan 11,596 unit rumah mampu milik yang sekaligus menyangkal kenyataan yang mengatakan bahawa Kerajaan Negeri tidak membina rumah mampu milik kepada rakyatnya. Ini adalah di antara kos rendah (RM42,000) dan kos sederhana rendah (RM72,500) yang diluluskan.

Di bawah Kerajaan Negeri dan Agensi Kerajaan Negeri, projek perumahan Kos Rendah dan Sederhana Rendah seperti berikut yang dibangunkan adalah seperti berikut :
<span id="more-1685"></span>

Pecahan mengikut daerah bagi projek Kerajaan Negeri adalah seperti berikut :


Pecahan mengikut daerah bagi projek Agensi Kerajaan Negeri adalah seperti berikut :


Pecahan mengikut daerah bagi projek Swasta adalah seperti berikut :


Teman tidak terkejut dengan kenyataan dari seorang ketua menteri yang bodoh dalam hal ehwal pentadbiran. Hari hari mau bohong rakyat. Mari kita lihat artikel di bawah :

Kerajaan negeri berhasrat untuk tidak membina rumah kos rendah di kawasan pulau.

Dan baca kenyataan di bawah pula :

Isu perumahan kos rendah pernah ditumbulkan dalam sesi soalan lisan sidang DUN yang lepas.

Soalannya berapakah jumlah rumah kos rendah dan sederhana rendah dibina dalam dua tahun lalu oleh kerajaan negeri menggunakan dananya sendiri atau melalui anak syarikat dan jabatan negeri?


Exco Perancangan Desa, Perumahan Dan Kesenian, Wong Hon Wai menjelaskan, sejumlah unit rumah dibina, tetapi semuanya oleh syarikat swasta.Tetapi, yang ingin diketahui, daripada kerajaan negeri yang didakwa “kerajaan mesra rakyat”.Seolah-olah terperangkap, Wong mengalami kesukaran menjawab persoalan itu.Apabila diasak lagi,  jawab Wong, “Saya tidak setuju”, lantas merujuk kepada buku kompilasi jawapan soalan bertulis DUN tahun lalu..Datuk Arif Shah menunjukkan jawapan bertulis Ketua Menteri Lim Guan Eng bercanggah dengan jawapan Wong.Ia menyebabkan Wong panik, dan menukar jawapannya kepada, “Saya setuju”.DATUK ARIF SHAH OMAR SHAH / ADUN Seberang Jaya menyatakan kekesalan kerana kerajaan negeri gagal bina rumah kos rendah.


exco perumahan yang terkantoi. beliau dah bagitau bahawa kerajaan negeri tidaak membina sebuah pun rumah kos rendah.
sekiranya exco perumahan ini bercakap bohong di dalam sidang dun bermakna exco ini tidak layak menjadi exco keranan membohongi sidang dun yang mulia. mengapa guan eng nak membohong lagi. Guan eng gagal mengawal exco dalam memberi kenyataan pembohong.