Thursday, November 20, 2014

GUAN ENG BUAT LAWAK JUAI TANAH



TINTA SEORANG SAHABAT FB

Lim Guan Eng menafikan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menjual tanah milik kerajaan untuk menjana pendapatan negeri. Beliau turut berkata penjualan tanah dilakukan oleh PDC kepada pelabur-pelabur untuk bina kilang.

Pada Nov 2011, PDC dan CMI menjual 102 ekar tanah di Bayan Mutiara kepada Tropicana Ivory SB dengan harga RM 1.07 billion dengan tempoh bayaran ansuran selama 60 bulan. Tanah Bayan Mutiara adalah tambakan laut yang menggunakan dana awam untuk tujuan awam juga. PDC yang jual, bukan Kerajaan Negeri ye...

Satu billion bahagi 5 tahun, maka setiap tahun PDC akan memperoleh pendapatan RM200 juta.

Cuma dalam penjualan tanah Bayan Mutiara, Ivory tidak bina kilang. Projek yang dimajukan Ivory atas tanah berkenaan dinamakan Penang World City. Komponen perumahan dan komersial sahaja, tiada kilang. Gross Development Value diumumkan sekitar RM 10 billion. Ivory membina perumahan bertaraf antarabangsa... kondominium mewah pada harga jualan dalam lingkungan RM500/kps.

Sebelum terlupa, PDC itu adalah agensi kerajaan negeri... PDC yang buat untung jual tanah, bukan kerajaan negeri. Kerajaan negeri juga tak bina dan jual perumahan mewah, pemaju swasta yang beli tanah yang bina dan jual.

Ini belum ambil kira penjualan tanah PDC atau Kerajaan di Batu Kawan...