Thursday, October 24, 2013

PASCA PRU 14 : TERBUKTI TUNTUTAN COMANGO RENTETAN PANDANGAN NURUL IZZAH?


masihkah kita semua ingat isu nurul izzah yang menawarkan pakej perjuangan kebebasan beragama ?

nak dijadikan cerita tuntutan comango sama dengan nada izzah. ishhh macam tahu je la pulak. 


ANTARA TUNTUTAN MEREKA YANG MUNGKIN SAMA DENGAN NADA NURUL IZZAH 
membuat tuntutan yang mewujudkan kekeliruan-kekeliruan terhadap isu kebebasan beragama seperti membawa kes tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian yang masih belum diputuskan secara muktamad oleh Mahkamah tertinggi di Malaysia – untuk dibicarakan di Geneva!
Mereka juga mempersoalkan larangan terhadap penganut ajaran Syiahmenyebarkan fahaman mereka di kalangan orang-orang Islam. 

Dan juga isu hak seorang bapa beragama Islam untuk mengislamkan anak-anak di bawah umur (juga dijadikan isu hak asasi manusia).( HAMPIR SAMA DENGAN NADA IZZAH SEBELUM INI)

PASCA PRU 14 : ISLAM DI MALAYSIA BAKAL DIJAHANAMKAN PAS DAN PKR



PANDANGAN AWAM :
NGO-NGO dalam COMANGO ni sebenarnya hanyalah ‘empty-shell’ NGO, yang mana tiada keanggotaan langsung melainkan beberapa individu pro-pembangkang yang membentuk jawatankuasanya. Individu ini pula dikitar-semula dalam pembentukan jawatankuasa NGO yang berlainan. 

Bilangan NGO yang banyak dalam satu-satu ‘coalition’ mewujudkan persepsi seolah-olah ramai individu yang terlibat dalam ‘coalition’ tersebut. Walhal hakikatnya bilangan sebenar individu yang terlibat hanyalah sebilangan kecil sahaja. Inilah taktik yang digunakan oleh pembangkang untuk menunjukkan mereka mendapat sokongan yang ramai & kuat.

Namun tidak dinafikan NGO berdaftar yang terlibat dalam ‘coalition’ mungkin memiliki keahlian yang ramai, tetapi boleh dipersoalkan sejauh mana ahli-ahlinya cakna & menyatakan pendirian berkenaan isu-isu yang diperjuangkan dalam ‘coalition’.

PASCA PRU 14 : PAS DAN PKR PENYOKONG KUAT PERJUANGAN COMANGO


negara kita semakin menghampiri sesi semakan berkala sejagat (UPR) pada 24 Oktober 2013 di Majlis Hak Asasi Manusia, genewa swits. Terdapat beberapa laporan yang dihantar secara berasingan kepada Majlis tersebut oleh badan-badan seperti Becket Fund for Religious LibertyHuman Rights WatchAmnesty International, Majlis Peguam, International Commission of Jurists dan lain-lain NGO Hak Asasi Manusia, tetapi isi kandungan laporan COMANGO (iaitu gabungan NGO-NGO Malaysia di dalam proses UPR) membentuk sebahagian besar tuntutan yang terkandung di dalam dokumen-dokumen yang menjadi asas rujukan rekod hak asasi Malaysia pada pusingan kali ini. Di antara tuntutan-tuntutan berbahaya di dalam laporan tersebut ialah:
i. Perenggan 1: Malaysia dituntut untuk menandatangani dan memeterai International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR). Contoh unsur berbahaya yang terkandung di dalam ICCPR terdapat pada Perkara 18 iaitu  berhubung hak kebebasan beragama. Lihat komentar berikut: “The Committee observes that the freedom to “have or to adopt” a religion or belief necessarily entails the freedom to choose a religion or belief,including the right to replace one’s current religion or belief with another or to adopt atheistic views, as well as the right to retain one’s religion or belief…” – Rujuk komentar penuh di sini. Implikasi penerimaan ICCPR ini bakal mengizinkan pemurtadan berlaku secara berleluasa.
ii. Perenggan 6.8 berkenaan tuntutan untuk Malaysia menandatangani dan memeterai International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) yang didakwa “menyediakan rangka kerja undang-undang untuk mengadaptasi obligasi antarabangsa ke dalam undang-undang domestik”. Pematuhan terhadap ICERD ini hanya akan menyebabkan Malaysia mengikut telunjuk dan acuan sekular Barat yang memaksakan penafsiran istilah “racism” atau perkauman ke atas sesuatu negara berdaulat. Hal ini mengenepikan tindakan-tindakan domestik yang pada hakikatnya mengambilkira realiti dan sejarah serta aspek keagamaan dan sosio-budaya tempatan. Justeru tidak sepatutnya diberikan label negatif dan bersifat steoreotaip khususnya oleh media yang berniat jahat terhadap sesebuah negara.
iii. Malaysia ditekan untuk mengiktiraf hak-hak berlandaskan SOGI – Sexual Orientation & Gender Identity iaitu hak-hak LGBTIQ (Lesbian, Bisexual, Gays, Transgender, inter-sexed & queer-persons). Dakwaan-dakwaan kononnya golongan ini dinafikan hak-hak mereka ditimbulkan pada perenggan 6.1.1 dan 6.1.2 laporan tersebut. Terdapat juga tekanan-tekanan untuk menghapuskan seksyen 377A Kanun Kesiksaan berhubung jenayah liwat.
iv. Malaysia juga dipaksa tunduk pada kandungan di dalam Prinsip-prinsip Yogjakarta 2006 yang memberikan kebebasan mutlak kepada mereka yang mempraktikkan amalan seks songsang. Berkenaan hak-hak LGBTIQ ini, sila rujuk penulisan awal di sini dan di sini. Sekiranya hak-hak LGBT ini diizinkan, maka langkah pertama yang mesti dilakukan Kerajaan Malaysia ialah menghapuskan undang-undang berhubung kesalahan jenayah liwat. Ini adalah langkah yang membuka ruang untuk pengenalan undang-undang perkahwinan sesama jenis yang setakat ini telah dibenarkan di 14 buah negara seluruh dunia, dan negara jiran Thailand sedang menimbangkan untuk memperkenalkan undang-undang yang sama.
v. Perenggan 6.2 mendakwa bahawa Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan berkenaan hak-hak istimewa kaum Melayu adalah bersifat perkauman dan diistilahkan sebagai ‘alat politik’. Ini bersalahan dengan kontrak sosial dan juga ciri-ciri utama yang membentuk Perlembagaan Persekutuan.
vi. Perenggan 9 mempersoalkan Enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, dan khususnya perenggan 9.5 mendesak pemansuhan atau pindaan terhadap kesalahan-kesalahan jenayah Syariah dan enakmen-enakmen yang didakwa sebagai “mengganggu hak peribadi”.
vii. Perenggan 10 mewujudkan kekeliruan-kekeliruan terhadap isu kebebasan beragama di Malaysia. Di antaranya termasuk kes tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian yang masih belum diputuskan secara muktamad oleh Mahkamah tertinggi di Malaysia. Laporan tersebut juga mempersoalkan larangan terhadap penganut ajaran Syiah menyebarkan fahaman mereka di kalangan orang-orang Islam. Selain itu, hak seorang bapa beragama Islam untuk mengislamkan anak-anak di bawah umur juga dijadikan isu hak asasi manusia.
Memandangkan proses UPR ini berlangsung setiap empat tahun sekali (kali pertama semenjak 2009), maka adalah wajar sekiranya pihak Kerajaan Pusat, serta pertubuhan-pertubuhan Islam (NGI) sentiasa meneliti tuntutan-tuntutan yang dikemukakan demi memastikan tidak berlaku sebarang kekeliruan berterusan serta dakwaan bertentangan terhadap kedudukan Islam dan realiti sejarah dan budaya masyarakat Malaysia.
Tuntutan-tuntutan sebegini bukan sahaja berlawanan dengan kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan kedaulatan negara, tetapi juga dibuat melalui platform yang tidak sah seperti COMANGO. Malah, ‘pertubuhan-pertubuhan’ yang mengganggotainya juga perlu disiasat secara mendalam oleh kerana melalui sumber yang boleh dipercayai, hanya 12 dari 54 keanggotaannya berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan, Malaysia. ‘Pertubuhan-pertubuhan’ ini tidak mewakili suara majoriti masyarakat Malaysia, namun begitu menampakkan gagasan mereka seolah-olah besar dan berpengaruh. Kewujudan entiti-entiti ini juga menyalahi undang-undang pertubuhan kerana tidak didaftarkan secara sah.

PASCA PRU 14 : MB KHALID DIBALUN RAKAN SATU SELIMUT


PAS, PKR and DAP have turned the screws on Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid 

by sending a memorandum urging him not to be stingy with the state's growing cash reserve. 

The memorandum dated October 7 was handed over to Khalid last Friday and signed by three 

Selangor party chiefs. They are PAS's Dr Abdul Rani Othman, PKR's Mohamed Azmin Ali and DAP's Lau Weng Sang. 

The memorandum noted that the state government planned to slash the development expenditure of RM600 million by RM100 million. 

It suggested that money be spent on public housing, hill slope maintenance and stabilisation, upgrading of state-owned Universiti Selangor, scholarships, upgrading Wifi services in key areas, providing free bus services during peak hours and increasing the annual allocation for state assemblymen from RM500,000 to RM800,000. 

"We are doing this so that the parties have a role to play in drawing up the state budget and not just rubber-stamp it," Rani told The Malaysian Insider. 

Khalid is expected to present the 2014 Selangor state budget on November 19. 

The move comes after Khalid came under pressure from his party for the stingy manner in spending state funds. 

Dr Rani said the memorandum was not meant to pressure Khalid but to ensure the Selangor state budget took into account the views of Pakatan Rakyat. 

Pandan MP Rafizi Ramli turned up the heat on Abdul Khalid recently when he demanded an explanation from the state government on the reduction of allocation for his constituency. 

In a letter dated October 22, 2013, Rafizi questioned why the Pandan constituency only received RM75,000 for an eight-month period, from May 2013 to end of the year. 

He said the allocation was half of the amount set aside for the Kuala Selangor constituency. 

Earlier, Oposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim criticised Abdul Khalid openly at a forum in Petaling Jaya. 

Anwar said it was pointless to be parsimonious when there were many areas where money needed to be spent. 

The PKR de-facto leader also praised Penang Chief Minister Lim Guan Eng for managing the state in a balanced manner. 

Khalid in response said he accepted the criticism as normal, while saying he gave more weight to criticism from the public than political leaders. 

This did not go down well with DAP Puchong MP Gobind Singh Deo, who asked Khalid to clarify his statement, adding that political leaders were appointed by the people to represent them. 

Khalid's political secretary, Faekah Husin, has meanwhile defended her boss, saying that he was not stingy but prudent in spending taxpayers' money. 

"Abdul Khalid is very prudent with state spending as this is part of preparations in case Putrajaya decides to cut the budget of states governed by the opposition, including Selangor," said Faekah. October 23, 2013..