MOGA DATO SS MUFTI SIHAT DAN DIRAHMATI ALLAH DI JEDDAH. KAMI POHON PERBETULKAN SEMULA FATWA BERKAITAN LARANGAN MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA KETIKA BACAAN QURAN SEBELUM DAN SELEPAS SUBUH DISELURUH PULAU PINANG AGAR DIPERINCIKAN.
Saturday, August 13, 2011
KENAPA PAS TAK IKUT SUNNAH?
DI KALA MUFTI PULAU PINANG MENYOKONG, MENGAPA UMAT ISLAM PULAU PINANG TAK IKUT CAKAP MUFTI?
MUFTI PULAU PINANG BERDIAM DALAM KES PILIHANRAYA MASJID DAHULU. MENGAPA?
KETIKA ISU PILIHANRAYA MASJID DIPERDEBATKAN, MUFTI PULAU PINANG MENDIAMKAN DIRI . MENGAPA? APAKAH KERANA INI BERKAITAN DENGAN KERAJAAN NEGERI? BEGITU JUGALAH KES YANG SAMA DI KRITIK PAS PERAK KE ATAS MUFTI DALAM HAL ANCAK DI PERAK.TIADA PANDANGAN DAN TIADA FATWA TENTANG HAL BERKAITAN. MUFTI PERLU BERTEGAS DALAM HAL INI. TEMAN SOKONG INSTITUSI MUFTI SELAGI TIDAK TERPENGARUH DENGAN DAKYAH DAP.
SIRI 49 DAP LAKNATULLAH : INI MUKA YANG LAWAN DAN HINA MUFTI WAHAI HARAMJADAH PAKATAN RAKYAT
AZLI YANG MENGUTUK MUFTI HARUSSANI KEPADA HARAMSANI DAN MENGATAKAN MUFTI MAKAN DUIT BABI.......INI BUKAN IBLIS LAGI?
SIAPA YANG AJAR LAWAN MUFTI? SIAPA YANG KURANG AJAR DENGAN MUFTI? SIAPA YANG PERANGAI MACAM IBLIS LAWAN MUFTI?
Mufti Perak dicabar isu ancak
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dilihat sering mengeluarkan 'fatwa' mengikut keadaan dan kedudukan.
Fatwanya juga jelas berbeza mengikut isu semasa, fahaman dan ideologi seseorang. Rujukan entah kemana, syarie atau tidak, lain cerita.
Menghukum mengikut telunjuk tuan empunya jawatan lebih diutamakan berbanding mengikut hukum tuan empunya nyawa. ( FITNAH MUFTI)
Kes ancak yang dilakukan Zambry baru-baru ini menjadi perdebatan hangat kerana rata-rata ramai yang tahu bahawa perbuatan itu syirik, telah lama ditinggalkan.
Namun, oleh kerana ianya dilakukan oleh tuan kepada mufti, hukum diterbalikkan dan menambahkan kekeliruan rakyat. Nak diikut, syirik. Nak ditolak, eh kan ke dia tu MUFTI.( FITNAH MUFTI)
Dato Seri Nizar mencabar 'fatwa' Harussani yang mengatakan perbuatan ancak tidak khurafat.( LAGI TERUK DARI KES PULAU PINANG. SIAP CABAR LAGI. SEKARANG TEMAN NAK TANYA PEMBANGKANG SIAPA NIZAR? APA LULUSAN AGAMA DIA? HUFAZ KER? SYARIAH KAH DIA? USULUDDIN KAH DIA?JAWABBBBBBBBBB)
Mungkin cabaran itu untuk menghalang agar setiap kawasan perumahan baru di negeri Perak ini perlu dilakukan acara ancak sepertimana yang dilakukan oleh Menteri Besar Umno dan disahkan 'halal' oleh Mufti Perak.
Ancak: Nizar cabar 'fatwa' Harussani
KUALA LUMPUR, 18 Dis: Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin (gambar) mencabar penjelasan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini, yang tetap mempertahan tindakan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dalam isu ancak sebagai tidak khurafat.
Nizar yang juga bekas Menteri Besar Pakatan Rakyat negeri itu berkata, penjelasan yang dibuat Harussani itu tidak lebih dari menjaga kepentingan pihak tertentu.
"Yang saya bangkitkan dalam sidang Dun baru-baru ini ialah saya menuntut penjelasan mufti sama ada upacara yang dilakukan Zambry itu syarie atau tidak.
"Tak kisah la letak ancak ke (kiri), renjis tepung tawar ke, yang penting syarie atau tidak," katanya kepada Harakahdaily semasa dihubungi, hari ini.
Biarpun dipertikai banyak pihak, Harussani seperti dilapor sebuah akhbar hari ini, bertegas bahawa tindakan Menteri Besar BN Perak itu, termasuk merenjis dan menepung tawar dalam upacara memasang ancak tiang seri baru-baru ini adalah amalan biasa dalam masyarakat Melayu dan tidak bercanggah dengan syarak.
Penjelasan terbaru itu dibuat Hasrussani selepas Nizar yang juga Adun Pasir Panjang membangkitkan semula perkara itu pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) baru-baru ini.
"Semasa saya bangkitkan dalam sidang Dun itu, Zambry cuba alih isu kata saya tuduh dia pasang ancak, sedangkan kata dia, dia hanya tepung tawar.
"Saya nak tahu syarie ke tidak, dan kenapa lebih dua bulan baru mufti nak bersuara, dan mengatakan tidak khurafat?" soalnya.
Pakatan Rakyat sebelum ini mendakwa amalan meletakkan ancak tersebut adalah khurafat, bercanggah dengan ajaran Islam dan boleh menjejaskan akidah si pelakunya.
Isu tersebut juga telah panjangkan oleh Dewan Pemuda PAS Perak kepada Sultan Perak, selaku ketua agama negeri.
Biarpun banyak pihak berpendirian sama, namun hanya Harussani setakat ini dilihat lantang mempertahan tindakan Zambry itu.
Nizar sebelum ini turut mempertikai tindakan Harussani yang dilihat cepat menghukumkan 'haram' kepadanya dan Adun Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim kerana berada di majlis nyalaan lilin sebagai memprotes ketidakadilan dalam kes kematian pembantu exco Selangor, Teoh Beng Hock.
Lebih malang kata Nizar, tindakan menghukum yang dibuat Harussani itu tanpa mendengar penjelasan dari mereka berdua dahulu.
Berbeza dalam kes Zambry, Harussani katanya dilihat seperti terdesak dalam mengeluarkan 'fatwa'nya sehingga memanggil dan mendengar penjelasan Menteri Besar Perak itu.
Namun menurutnya, hasilnya adalah seperti dijangkakan, iaitu perbuatan Zambry itu 'dihalalkan' oleh Harussani.
Tindakan Harussani itu, katanya lagi bukan sahaja boleh mengelirukan umat Islam di negara ini, malah turut mencalarkan kredibiliti ulamak termasuk mufti.
"Saya waktu isu nyala lilin itu, bukan menteri besar lagi pun.
"Tapi kes Zambry ini kesannya sangat besar sebab dia exco agama, menteri besar lagi, ada doktor falsafah yang didakwa dalam bidang agama dan juga ada penasihat agama.
"Lebih bahaya, perbuatan dia itu dibuat di dalam kawasan kampung yang sekaligus memberi gambaran amalan itu boleh terus diamalkan dan tidak khurafat," katanya.
Selain itu, Nizar juga mahu Harussani menyatakan pendirian berhubung isu Zambry membenarkan bomoh mengasapkan kemenyan di dalam dewan persidangan Dun yang pernah dibangkitkan oleh Khalil Idham.Khalil Idham kini dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan ekoran membangkitkan perkara itu
TAK SALAH LAWAN DAN CABAR MUFTI. TAK PERLU ADA LULUSAN AGAMA PUN BOLEH LAWAN MUFTI. IKUT CARA PAS.JADI APA SALAHNYA KITA LAWAN DAP YANG DILIHAT BEGITU SERONOK APABILA KES LARANGAN MEMBACA QURAN DENGAN MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA DI KELUARKAN JABATAN MUFTI.MENANG JUGA DAP LAKNATULLAH INI.TEMAN BUKAN LAWAN MUFTI PENANG. TEMAN SEDANG LAWAN DAP LAKNATULLAH.
LEPAS NI BOLEH TAK SEMUA ACARA YANG MELIBATKAN MENGELUARKAN BUNYI BISING DAN PEMBESAR SUARA YANG DIAMALKAN OLEH AGAMA LAIN JUGA DILARANG?
SIRI 48 DAP LAKNATULLAH : SIAPA YANG AJAR LAWAN MUFTI?
KES PUAK-PUAK PAKATAN HARAM LAWAN SULTAN PERAK SELAKU KETUA AGAMA ISLAM NEGERI PERAK , TAK PULA MEREKA TERFIKIR MEREKA SEDANG MELAWAN DENGAN MUFTI PERAK YANG MENYATAKAN HARAM MELAWAN SULTAN. KENAPA KETIKA ITU MEREKA TETAP LAWAN. BEKAS KETUA PEMUDA PAS PERAK AZLI, BUKAN MAIN MENUKARKAN GELARAN HARUSSANI KEPADA HARAMSANI. MENGAPA PAS DOK DIAM DALAM HAL INI. KE MANA BLOGGER PAS? BLOGGER PAS DAN PKR YANG HARAMJADAH JADI PENGIKUT DAP. PIIIIIIIRAHHHH MABUK.
BILA BLOGGER UMNO TEGUR SIKIT TENTANG HAL LARANGAN MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA UNTUK MENGAJI QURAN, HANGPA KATA BLOGGER UMNO LEBIH PANDAI DARI MUFTI DAN LAWAN MUFTI. HANGPA TU PANDAI SANGAT KAH? LULUSAN APA ? SYARIAH,USULUDDIN DAN APA LAGI? LULUSAN JORDAN, MESIR , MADINAH DAN APA LAGI.
TAK GUNA ADA GELARAN TUAN GURU ATAU USTAZ, TAPI HATI MACAM IBLIS.INI UJIAN ALLAH PADA HANGPA. JANGAN PULA DOK KALUT KATA BLOGGER UMNO LAWAN MUFTI PENANG. BLOGGER TANYA BUKAN LAWAN. YANG LAWAN MACAM BLOGGER PAS LAWAN MUFTI PERAK. INI BUKAN LAWAN LAGI TAPI KURANG AJAR TAHAP HARAMJADAH.
SIRI 47 DAP LAKNATULLAH : EXCO AGAMA ISLAM PULAU PINANG YANG LEMBAB
EXCO YANG LEMBAB.
Kenyataan Media
Exco Hal Ehwal Agama Islam, Pulau Pinang
YB Abdul Malik Kassim, 12 Ogos 2011
PIMPINAN KERAJAAN NEGERI TIDAK CAMPUR TANGAN KEPUTUSAN MAJLIS FATWA NEGERI BERHUBUNG ISU LARANGAN PENGGUNAAN PEMBESAR SUARA SEBELUM SUBUH
Pimpinan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah campur tangan dalam sebarang keputusan Majlis Fatwa Negeri yang dipengerusikan oleh Mufti Negeri Sahibul Samahah Datuk Seri Haji Hassan Ahmad dan dianggotai oleh para ulamak, professional agama, serta wakil daripada istana.
Saya hanya mengetahui keputusan Majlis Fatwa berhubung larangan menggunakan pembesar suara sebelum subuh, berdasarkan laporan akhbar yang disiarkan pada hari ini.( BIAR BETUL EXCO AGAMA TAK TAHU. BUKANKAH SEBELUM SESUATU TINDAKAN DI AMBIL OLEH AGENSI YANG MENJAGA AGAMA ISLAM DI BAWAH KERAJAAN NEGERI, EXCO AGAMA DIMAKLUMKAN DAHULU. NAK BERBOHONG DALAM BULAN RAMADHAN KE MALIK KASSIM. SATU LAGI, TAK KAN JABATAN AGAMA ISLAM DAN JABATAN MUFTI MEMBELAKANGKAN MALIK KASSIM SELAKU EXCO YANG JAGA ISLAM?????)
Justeru, saya menolak dengan sekeras-kerasnya tohmahan pihak yang mengaitkan pimpinan kerajaan negeri terlibat dengan keputusan Majlis Fatwa tersebut.( TAK MENGAKU LAGI. POLITIK INI MEMANG LICIK DAN LICIN. BALING BATU SEMBUNYI TANGAN. )
Namun begitu, kerajaan Negeri Pulau Pinang menghormati keputusan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bil. 2/2011 yang bersidang pada 7 April 2011, mengenai hukum membaca Al-Quran sebelum subuh dengan menggunakan pembesar suara.
Mesyuarat Majlis Fatwa Bilangan 2/2011, yang dipengerusikan Mufti Negeri Pulau Pinang kemudiannya telah disahkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Bil.3/2011 pada 6 Jun 2011 memutuskan bahawa bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara dari surau dan masjid
sebelum waktu subuh adalah dilarang menurut Hukum Syara'.
sebelum waktu subuh adalah dilarang menurut Hukum Syara'.
Namun, kerajaan negeri berpendirian pentadbiran masjid dan surau boleh mempertimbangkan sama ada mahu meneruskan tradisi dan amalan sedia ada atau sebaliknya, setelah menerima pemberitahuan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam ( JHEAIPP) tentang keputusan Jawatankuasa Fatwa.( YANG INI TEMAN SETUJU. MALIK KAU KENA KELUARKAN SURAT PERBETULKAN HAL INI. KAU ADA KUASA.JIKA BETUL KAU TAK TAHU ATAU BUAT-BUAT TAK TAHU, KAU FIKRIKAN SEMULA)
Sungguhpun begitu, sebagai pentadbir institusi agama, mereka sewajarnya menghormati keputusan Majlis Fatwa yang membuat keputusan berdasarkan hukum Islam, tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.
Majlis Fatwa memutuskan bahawa perbuatan tersebut boleh mengganggu orang lain sama ada yang berada di dalam atau di luar masjid demi maslahah ummah. Ini berdasarkan hadis dan dalil yang berkaitan, bermaksud…
"Daripada Abi Sa'id al-Khudri berkata ia : ketika Nabi s.a.w beriktikaf ( beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda : Ketahuilah setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain dan jangan kamu mengangkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat." ( sunan Abi Daud, hadis ke 1332, juzuk 2, cet. Dar al Hadis)( RUJUK JAWAPAN PENGERUSI MAJLIS FATWA KEBANGSAAN DALAM BERITA HARIAN MUKASURAT 5 BERTARIKH 13/8/2011 TENTANG HADIS INI)
Keputusan tersebut kemudiannya telah dimaklumkan kepada JHEAIPP pada 12 Julai 2011 untuk tindakan selanjutnya.Saya yakin, demi kepentingan politik sempit pihak-pihak tertentu akan mengambil peluang mengekploitasi keputusan majlis fatwa tersebut. Pihak berkenaan pastinya akan menabur fitnah kononnya kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang anti-Islam.
Dalam semangat Ramadan Al-Mubarak ini, demi kepentingan umat Islam, kerajaan negeri sentiasa membuka pintu rundingan dan mengalu-alukan muzakarah dan perbincangan dengan mana-mana pihak bagi memartabatkan Islam di negeri bertuah ini.
Malah, saya mengalu-alukan pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa bermuzakarah dengan pihak terbabit dalam semangat saudara seagama
ADA YANG MENYATAKAN ORANG UMNO LAWAN MUFTI .ADA YANG KATA BLOGGER UMNO LAWAN MUFTI. MEREKA YANG BERKATA TU TERLUPA KER YANG BLOGGER PAS, PKR DAN DAP LAWAN DAN HINA MUFTI PERAK? SIAPA YANG AJAR LAWAN MUFTI?BUKANKAH BLOGGER PENGKHIANAT PAS, DAP DAN PKR YANG AJAR. SIAPA YANG AJAR HINA KEPUTUSAN MUFTI? BUKANKAH PEMIMPIN PAS, PKR DAN DAP YANG AJAR? TANG HANGPA UNTUNG, HANGPA SURUH IKUT CAKAP MUFTI. BILA MUFTI PENANG TEGUR PASAL MAULIDURRASUL HANGPA KRITIK MUFTI PENANG DARI BELAKANG. DASAR BANJINGAN.
JABATAN MUFTI PULAU PINANG TEMAN POHON PERTIMBANGKAN...........
Fatwa melulu
Oleh Suzalina Halid
suzalina@bharian.com.my
2011/08/13
Larangan baca al-Quran guna pembesar suara waktu Subuh boleh jadi isu pecah belah umat Islam
KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan meminta Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang menimbangkan sehalus-halusnya larangan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh di masjid dan surau di negeri itu kerana ditakuti mendatangkan kesan kepada penyatuan Umat Islam di negara ini.
KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan meminta Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang menimbangkan sehalus-halusnya larangan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh di masjid dan surau di negeri itu kerana ditakuti mendatangkan kesan kepada penyatuan Umat Islam di negara ini.
Pengerusinya Prof Datuk Dr Abd Shukor Husin, berkata larangan itu sebenarnya tidak perlu diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri, sebaliknya ditentukan mengikut budi bicara dan disesuaikan dengan keadaan sesuatu tempat.
Beliau berkata, Jawatankuasa Fatwa Negeri seharusnya mengadakan perbincangan dulu bersama mufti di negeri lain melalui Majlis Agama Islam kerana larangan itu dibimbangi akan menjadi asas hukum kepada larangan sama di negeri lain.
Katanya, pertemuan dengan masyarakat setempat perlu diadakan bagi memperoleh kata sepakat sama ada mereka bersetuju jika dilaksanakan larangan itu atau tidak.
"Sepatutnya tak payah keluarkan fatwa dulu, fatwa itu harus berhemah dan berhikmah, kena kaji sama ada tempat itu memerlukan larangan atau tidak, kerana bila sudah difatwakan ia akan menjadi isu yang boleh menjadi punca masyarakat Islam tidak bersatu.
"Contohnya satu kes masjid berdekatan dengan hospital, bila nak masuk waktu solat, imam baca al-Quran sehingga mengganggu pesakit, jadi mereka jumpa dengan mufti dan larangan itu boleh dipertimbangkan mengikut kawasan,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini semalam.
Katanya, pertemuan dengan masyarakat setempat perlu diadakan bagi memperoleh kata sepakat sama ada mereka bersetuju jika dilaksanakan larangan itu atau tidak.
"Sepatutnya tak payah keluarkan fatwa dulu, fatwa itu harus berhemah dan berhikmah, kena kaji sama ada tempat itu memerlukan larangan atau tidak, kerana bila sudah difatwakan ia akan menjadi isu yang boleh menjadi punca masyarakat Islam tidak bersatu.
"Contohnya satu kes masjid berdekatan dengan hospital, bila nak masuk waktu solat, imam baca al-Quran sehingga mengganggu pesakit, jadi mereka jumpa dengan mufti dan larangan itu boleh dipertimbangkan mengikut kawasan,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini semalam.
Akhbar ini, semalam melaporkan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengeluarkan larangan selaras dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri itu kerana amalan berkenaan dikatakan bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.
Mengenai tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang memutuskan larangan itu adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abi Sa’id al-Khudri menerusi kitab Sunan Abi Daud, Abd Shukor berkata sabda itu diiktikaf oleh Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk tidak mengganggu bacaan al-Quran yang dibaca oleh jemaah lain pada waktu sama di masjid.
"Sama juga ketika membaca khutbah, jika kita berbual di belakang adalah dilarang, tetapi masjid sekarang kosong ketika waktu sebelum subuh jadi kita kena mengimarahkan dengan bacaan al-Quran.
"Dan bacaan al-Quran di satu kawasan yang majoritinya diduduki umat Islam tanpa ada faktor penghalang adalah digalakkan,” katanya.
Katanya, beliau ada menghubungi Jawatankuasa Fatwa Negeri, tetapi sehingga kini masih tidak dapat maklum balas daripada pihak berkenaan berkaitan hal terbabit.
Mengenai tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang memutuskan larangan itu adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abi Sa’id al-Khudri menerusi kitab Sunan Abi Daud, Abd Shukor berkata sabda itu diiktikaf oleh Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk tidak mengganggu bacaan al-Quran yang dibaca oleh jemaah lain pada waktu sama di masjid.
"Sama juga ketika membaca khutbah, jika kita berbual di belakang adalah dilarang, tetapi masjid sekarang kosong ketika waktu sebelum subuh jadi kita kena mengimarahkan dengan bacaan al-Quran.
"Dan bacaan al-Quran di satu kawasan yang majoritinya diduduki umat Islam tanpa ada faktor penghalang adalah digalakkan,” katanya.
Katanya, beliau ada menghubungi Jawatankuasa Fatwa Negeri, tetapi sehingga kini masih tidak dapat maklum balas daripada pihak berkenaan berkaitan hal terbabit.
Sementara itu, Presiden Jaringan Melayu Malaysia, Azwanddin Hamzah menggesa supaya Jawatankuasa Fatwa Negeri menarik balik larangan berkenaan sebelum badan itu mengambil tindakan.
“Kita sudah membaca al-Quran sebelum waktu subuh berpuluh-puluh tahun lamanya dan tidak sepatutnya baru sekarang ia ditimbulkan,” katanya.
“Kita sudah membaca al-Quran sebelum waktu subuh berpuluh-puluh tahun lamanya dan tidak sepatutnya baru sekarang ia ditimbulkan,” katanya.
BAGI TEMAN LARANGAN INI TIDAK PERLU SECARA SURAT PEKELILING. HANYA DENGAN JAIPP MENGHANTAR WAKIL BERTEMU DENGAN MASJID YANG BERKAITAN SUPAYA TIDAK MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA KETIKA MEMBACA QURAN. INI PUN SEKIRANYA DALAM KES DHARURAT YANG MELIBATKAN HOSPITAL, KLINIK DAN SEBAGAINYA. TETAPI BAGI KES KAWASAN TAMAN PERUMAHAN, KONDOMINIUM , KAMPUNG DAN SEBAGAINYA, BOLEHLAH DITERUSKAN DENGAN AMALAN MEMBACA QURAN MENGGUNAKAN PEMBESAR SUARA. TIADA SALAH DAN TIDAK HARAM. HENDAK DISAMAKAN BIDAAH APAKAH BIDAAH INI MENYAMAI MEMBACA TALKIN, TAHLIL DI KUBUR ATAU MEMPERHIASKAN MASJID DENGAN AYAT QURAN? DALAM KONTEKS PULAU PINANG, ADALAH MENJADI HARAPAN AGAR IANYA DIFIKIRKAN SEMULA OLEH DATO SS MUFTI.